Obligatoriske elementer D - Institutions pædagogik


Dette er et uddrag fra min daglige leder Tu Anh, hvor Maria og jeg har taget udgangspunkt i de spørgsmål fra punkerne fagligt element D.

For at arbejde med børn i Viet Nam skal man have en uddannelse inden for området. Der er to forskellige uddannelser. Den første er Professional School som tager 2 år. Det er her men uddanner sig til kindergarten Tracher. Den anden uddannelse er på college, som hedder Early Childhood Education og ligesom den første vare den også 2 år. Det er grund uddannelse for at arbejde med børn. Her skal de lære hvordan de skal arbejde med børn og undervise dem inde for de forskellige fag, som fx i at læse, tegne med mere. Det er den uddannelse alle lærerinderne har i Thang Long Kidsmart Kindergarten. I hver klasse befinder der sig 3 lærerinder hvor en eller to har taget en videre uddannelse for at arbejde med børn der har særlig behov, som hedder special needs children. Her tager de en overbygning på college som tager et 1 år mere (samelagt en 3 årtiet uddannelse).  Her fungere de som støtte på de børn der har behov for det. De børn der er i Thang Long Kidsmart Kindergarten er vurderet at de godt kan indgå i et fællesskab med de andre børn på stedet. Men der er ikke nogen der har en diagnose, de problemer der kan findes er at de ikke har lært at tale sproget, at deres udvikling ikke går så hurtig som forventet.


Cita fra Thang Long Kidsamart Kindergarten og jeg har oversat det til dansk: 
100% af Thang Long skolelærer Kidsmart uddannet på universitetet i Hanoi lærere og lærere College Central (kandidater med god og fremragende), altid dynamisk, kreativ og virkelig er "folk god ven "af barnet.


Vores team af vores lærere er i stand til at opfylde de internationale samarbejdsprogrammer som arbejder med lærere og udenlandske eksperter, deltage i kurser i ind-og udland. Desuden har lærerne mestrer evnen til at bruge computere og er uddannet program "Fun med Kidsmart" af IBM Corporation at koordinere gennemførelsen.


Skolen har altid fokuseret på at fremme faglige færdigheder for karriere personale - hans lærere gennem faglige møder, inviteret førende eksperter i undervisning og seminarer i internationale samarbejdsprogrammer på skolen.



Pham Thi Tu Anh







Principal


- Bachelor i Hanoi University of Pædagogik - Pædagogik specialiserede planteskole.
- Bachelor of University sproglærer - VNU-Major engelsklærer.
- 8 år erfaring med at arbejde i skole-CDSPTU MNTH Narcissus.
- Udfyld de udestående internationale kursus "Børn i fare i 2010 / børn, før risikoen for" i Danmark i 2010.
- Gennemfør et kursus "professionel lærer / professionel lærer" i Singapore i 2008.
- Gennemfør et kursus "At undervise i engelsk i en børnehave / undervise i engelsk i børnehaven" af Singapore førende eksperter i samarbejde med Institut for ECCE TTIs fra organisationen.


Thang Long Kidsmart Kindergarten er en privatejet institution, hvor de kan arbejde med hvad de mener børnene skal lære. Da regeringen i Viet Nam har retningslinjer for hvad institutionerne skal arbejde med og hvad børnene skal lære. Thang Long Kidsmart Kindergarten har hver anden uge forskellige temaer de arbejder med, og det er hoved lærerinderne i klasserne der står for hvad de skal arbejde med, i samarbejde med ledendes. Det kan fx være, hvad de skal tag på af tøj for at beskytte sig selv mod solen, at gå til frisør, blomster og meget meget mere. De arbejder i med at udvikle forskellige færdigheder og gør dem klar til verden der venter ude for. Når der bliver arbejdet med de forskellige temaer, bliver der fortalt historier, sange, lege og nogle gange tager de på tur.

Her er skemaet for hvordan ugen ser ud.




Tidspunkter
Aktiviteter
7:30 – 8:15
Hallo school
Having breakfast
8:15 – 8:30
Morning exercise
8:30 – 9:00
Drinking milk
Morning talking
9:00 – 10:00
Circle time +
Playing outside + extra activities
10:00 – 10:45
Playing in the class
10:45 – 12:00
Wash the hands + Having lunch
12:00 – 14:15
Nap time
14:15 – 15:00
Clean up + Music and movement
15:00 – 15:30
Snack time
15:30 – 16:30
Activities + extra activities
16:30 – 17:30
Play in the class and goodbye school






Jeg har fået lov til at prøve at være i POOH klasserne og i Marias klasse Mickey, for at se hvordan de arbejder. Jeg havde et indtryk at de arbejder meget ens. Men hertil kan jeg sige at det gøre de bestemt ikke. For at tag Marias klasse Mickey, er der meget frit hvad børnene kan lave. Det er også aldersgruppen 5-6 år, hvor min klasse er 3-4 år. POOH klasserne har de sammen ting børnene skal lære, men hvordan og ledes kommer helt and på hvad hoved lærerinderne synes er passende. Fx synes min lærerinde ikke det er passende at tegne vilde drenge ting, da det er pænere at tegne blomster og sommerfugle. Men hvor det kan være modsæt en anden POOH klasse. Men det gav mig meget at tænke over og jeg fik stil spørgsmål omkring hvorfor de gør som de gør. Har fundet ud af at mange af tingen handler meget om kulturen og nogen gange skal bare ikke stille spørgsmål. Selvom de meget gerne ville gøre det helt rigtige.


Der er rigtig meget man lære ved at være i anden kultur, især når det kommer til det med at arbejde med mennesker, for alle handler og arbejder ud for nogle forskellige synspunkter. Men også igen hvordan man ser mennesket og hvad det er i stand til. I Danmark har vi meget fokus det med at bruge magt anvendelse, og vi er meget bevist om hvornår vi gør det, i form at tag fat, ord, mm. Da alle har ret til selv at bestemme. Men har man selv ret til selv at bestemme når man er lille og ikke selv kan klare sig selv. En ting jeg har tænkt meget over er den måde vi udtrykker os selv over for et andet menneske. Fx det med at vise følelser er ikke godt når man ser det i børnene verden i Viet Nam, da det kan starte at alle begynder at græde. Jeg kan ikke bare skubbe et barn væk der har brug for omsorg. Mener at det er rigtig svært at forholde sig til at når et barn er ked af det, at barnet for at vide det skal stoppe, og får nogen små klap på kinderne, der fortæller nu er det nok. I min klasse forgår det sådan, at hvis nogen begynder at græde bliver man ikke trøste, og bum sådan er det. Men jeg skulle holde meget på mig selv, for det ikke bliver bare være for barnet hvis jeg trøste. Efter en snak med min leder og der sagde at det skulle jeg bare gøre og ikke være i tvivl på noget tidspunkt, for er helt ok. Så jeg gør som jeg ville gøre det hjemme i DK. Men tænker rigtig meget over hvordan jeg gør det. Nu skal det lige siges her til, at det er bestemt ikke et dårligt sted at i praktik i. Det er ret faktisk et fantastisk sted. Men selvfølgelig skal man huske at man ikke er i DK og det er en anden kultur. Men jeg har virkeligt reflekter meget over det, og har taget det meget til mig, om vi i virkeligheden giver for meget omsorg i forhold til at vi gerne ville gøre mennesket klar til at kunne klar sig selv i verden. Mener bestemt ikke at det er ok ikke at give trøst, for det er meget naturligt for barnet at give udtryk for hvordan det har det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar