Obligatoriske elementer H - Mit pædagogiske projekt


Da jeg har VNT, valgte jeg til mit pædagogiske projekt at tag udgangs punkt i tegning. Jeg havde to ideer om hvordan det skulle forgå. Derfor startede jeg på forløb et. Det emne handlet om de skulle tegne sig selv. Sådan som de så sig selv. De kunne gøre det ved at kigge i spejlet eller de snakket med hinanden børnene. Det andet forløb skulle forgå sådan at jeg delte dem ind i små hold. Her vil hvert hold skulle finde ud af noget de synes var spændende at tegne om. Jeg finder det interessent at kunne høre hvad børn i Vietnam tænker om sig selv eller om det er det sammen som der i DK.

Jeg har valgt at bruge SMTTE-modellen da jeg synes det var oplagt og jeg vil få mest udbytte ud af den.

SMTTE-modellen:
Mål/Vision
Jeg vil uarbejde et projekt som vil støtte børnene i selvbevidsthed og at kunne fortælle videre om sig selv og hvordan barnet ser sig selv i spejlet. Jeg vil gerne støtte barnet i, at blive bevidst om sit selv og medvirke til udarbejdelsen mere af barnets identitet. Med identitet mener jeg at barnet kan tilegne sig motiverende værdisæt såsom værdsættelse af sig selv. Jeg håber på, at det barnet tegner om sig selv, stemmer overens med omverdenens opfattelse. Jeg håber at det kan give en forståelse for hvordan barnet kan bruge sig selv som redskab. At barnet lægger mærke til hvordan ansigtstræk er ikke kun hos sig selv men også hvordan det kan være hos andre. Jeg vil gerne se hvordan barnet har lært de færdigheder omkring at kunne tegne, når barnet er i den aldre barnet er. Evnen til selvgenkendelse kan gøres med et spejl: "Ved" man at personen i spejlet er en selv har man evnen.

Sammenhæng
Målgruppen er børnene gruppe, i Thang Long Kidsmart Kindergarten. Her har jeg taget udgangspunkt i den stue jeg er på. Nemlig Pooh 2 og aldre er 3-4 år.
Det kan blive svært at for alle med og til at de forstår hvad projektet går ud på. Samt at kunne hold ro og det kan også vise sig at blive en udfordring at få alle med til at tegne. Det er jo ingen tvang at børnene skal være med til projektet. Jeg håber det kan være gavnlig for barnet, at kunne skabe en selvbevidsthed omkrige barnet selv.
Ifølge psykologen Erik Erikson gennemgår man livet igennem nogle eksistenskriser. Her kan man tilegne sig nogle positive personlighedstræk, som han mener, kan være grundstenene til en sund identitet. F. eks. tillid til sine omgivelser, selvtillid. Aldres gruppen 3-4 år og i tegnesituationer vil deres greb om blyanten være anderledes. Der ville holdes i mellem alle og ikke inde i hele hånden. Tegningen vil være mere nuancerede og børnene vil forsøg at tegn et menneske. Sidst i 4 års alderen vil barnet kunne tegne et menneske, der ligner meget et menneske.

Tiltag
Jeg vil gerne tegne med børnene i Pooh 2. Jeg har derfor valgt to forløb, for at få noget mere udbytte i dette projekt. Jeg havde tænkt jeg gerne sammen med børnene skabe et billede, hvor det skulle i ramme og det skulle udstilles ude for. Sådan at når forælderen kom, kunne se hvad deres børn havde tegnet. Men også for at tydeliggøre at det ikke altid skal gemmes i klassen, men også at det kommer frem uden for stuen. Ude foran døren er der nogle søljer hvor det ville være muligt at hænge noget der.   
Det første forløb: havde jeg valgt at det skulle handle om at børnene skulle tegn sig selv. Her tænker jeg at børnene skulle gøre det ved at kigge på sig selv i et spejl og snakke omkring hvad de ser når de kigger på sig selv. Jeg vil gerne inddrage lærerinderne og håbe at det også giver dem mod på hvordan man kan arbejde videre med dette projekt.

•     Se på personen du taler med og vær opmærksom på kropssprog, mimik, øjne og tegn gestus.
•     Vær tålmodig, giv dig god tid.


Tegn
 Jeg håber det bliver forklaret på en måde så jeg har alle 30 børn med i projektet. Jeg håber at alle børnene er i børnehave den dag. Jeg håber at lærerinderne vil gå ind i projekt og vil tag det til sig.
  • Jeg forventer at børnene og lærerinderne er interesseret i projektet, da børnene virket er begejstret for tage tegne.
  • Jeg forventer at få et indblik i hvordan barnet tegner og hvordan de opfatter sig selv ved at kigge på sig selv i spejlet.
  • Jeg forventer at det kunne skabe en snak sammen med lærerinderne om hvordan de ser sig selv også.  
  • Jeg forventer der kommer noget godt ud af det, men måske ikke lige præcis det jeg havde forestillet mig.
  • Jeg forventer ikke nødvendigvis at der kommer en større forståelse ud af det, men små brudstykker.
  • Jeg forventer at det vil give en snak med barnet og deres forældre om hvordan man ser sig selv.


Evaluering
Når alt kommer til alt skal jeg evaluer på projektet. Jeg er ikke tilfreds med udfaldet af det, men så er jeg alligevel. Bare det i sig selv at gøre sig forståelig på engelsk, men samtidigt bruge enkle ord til at forklar en idé, der rummer meget fagligt ind over. At skulle bruge sig selv og kropsprog til at blive forstået og at børnene ved hvad der skal ske. Alt dette har jeg fundet meget svært. Jeg har på intet tidspunkt tænker at det her forstår lærerinderne og børnene.

Jeg snakket med min lærerinde og mit projekt og hun synes det var en god idé. Hun hjalp mig med at oversætte og fortælle hvad der skulle ske. Min idé var at vi skulle snakke med børnene omkring hvad de synes der var sjovt at lave og det var også meningen at vi skulle have lavet et mere, hvor børnene fik slev lov til at vælge hvad de gerne ville tegne. Men desværre er det sådan at min lærerinde hurtig overtog og begynde at lave den anderledes, selvom jeg prøvet op til flere gange og sige det var mig der stod for projekt. Alt handler om i klasse at man helst ikke skal se at det er børnene der har lavet det. Grunden er det er ikke pænt. Men spørgsmålet er bare hvem er det ikke pænt for? Jeg mener nu at det er børnene der laver det og de skal være med til at sætte deres præg på det. For på noget tidspunkt forstod børnene hvorfor de skulle lave det. Og hvad er så meningen?

Det sluttet sådan jeg sad sammen med børnene og satte billederne på et stort papir, hvor det så var meningen at det skulle hænge ude på gange med en masse billeder. Så forældrene kunne se hvad jeg havde lavet sammen med børnene. Da vi ikke blev færdigt med det, var det meningen vi skulle arbejde på det dagen efter. Jeg møder ind dagen efter og finder ud af min lærerinde har sammen med nogen andre lærerinder lavet det færdigt. De havde givet det en fin ramme og sat hjerter og blomster på det. Det havde de så hængt oppe i et rum, da der skulle være møde med forældre om aften og så de kunne se hvad børnene havde lavet i samarbejde med mig og lærerinderne. Jeg prøvet hvad jeg kunne at forklar min lærerinde at det var ikke meningen. Men hun sagde som man nu siger her nede. Det er det forældrene kan lide og det skal jo se pænt ud. Jeg har ikke fået det ud af det jeg gerne ville og jeg har tænkt meget over det jeg har lavet om det overhovedet var en god idé at lavet lige sådan et projekt til denne målegruppe i et andet land? Måske ja, men i mit tilfælde vil jeg sige nej.  

>Kathrine<

Ingen kommentarer:

Send en kommentar