Besvarelserne er lavet ud fra Thang Long Kidsmart
Kindergarten og et interview med Tu Anh.
Det jeg starter med, er citater fra hjemmesiden som
jeg har oversat til dansk.
For at få en forståelse for hvordan Thang Long
Kidsmart Kindergarten arbejder, vil jeg startet med et citat fra William Butler
Yeats som siger "Education is not filling a vase, which is light a
fire" eller på dansk ”Uddannelse er ikke fylde en vase, der er lys en
ild”.
Her taler man om, at det er de tidlige år er
ekstremt vigtig betydning for dannelsen af personligheden af barnet, er det
grundlæggende fundament for det enkelte barns udvikling, sikker skridt ind i de
næste kvaliteter og succes senere i livet.
Så Kidsmart Thang Long skolen er forpligtet til et
ideelt miljø for omfattende barnets udvikling og fremme potentiale og store
tilpasningsevne til udviklingen af samfundet.
Så vi er forpligtet til at give et perfekt miljø for
omfattende barnets udvikling og fremme potentiale og store tilpasningsevne til
udviklingen af samfundet.
Thang Long Kidsmart Kindergarten mener:
·
At alle børn har
ret til en uddannelse i avanceret og moderne.
·
Vurderer
betydningen af uddannelse først til unge familier.
·
Respekter
forældrene er kommet til os. Så vi forsøger at forstå forældrenes behov, lytte
til hvad de bekymrer sig om og fremme deres tjeneste for at opfylde disse
behov.
·
Respekter dine
medarbejdere, vi forsøger at skabe et dynamisk arbejdsmiljø, fremme, deling og
kultur.
Børnene er i centrum:
Dette er den opfattelse videregående uddannelse
påføres over hele verden og indeholder den fulde betydning af den førskoleundervisning
sektor. Vi mener, at hvert barn er et unikt individ, og har sin egen
personlighed og egenskaber. Rolle pædagoger er at fange de stærke sider hos
hver enkelt barn fra mulighed og miljø for at opmuntre børn til at udvikle
deres egne fordele. "Lille brand" i hvert enkelt barn er blevet
genskabt, og skinner eller ej, afhænger på ingen lille del til virkningen af
uddannelse, familie og barnets omgivelser.
I undervisningen af børn i førskolealderen, opfatter
vi tilvejebringelse af viden til de unge virkelig ikke noget ved at forberede
dem til livet færdigheder og læring - de nødvendige færdigheder for børn kan
oplysninger i følgende klasser og vil følge barnet til livet.
Da
jeg startede i Pooh klassen, var det med meget hård hånd det gik i gennem
klassens gang. Ikke at jeg mener at det var sådan bogstavelig talt. Men det med
at klappe to gange og de skal være stille på en gang og sige nogle ord, som
betyder noget i retningen af stille/lyt efter. Men efter hånden som jeg har
været her i et halvt år, giver det faktisk mening hvorfor de gør det. Jeg kan
ikke lade være med at tænke hvordan vil det se ud hvis man gjorder det i en
dansk børnehave?
Jeg
har ikke oplevet at Pooh klassen skulle ”gøres klar til skole”. Selvfølgelig
har de haft ting de skulle lærer. Men da de stadig er små børn, kommer de først
til at lære det når de kommer i Donald klassen. Jeg har valgt at tag fat på
mange af de tænker jeg har haft igennem det halve år, og underne over den måde
vi mennesker er anderledes omkring, hvordan vi gør forskellige ting. Jeg vil
nok stille mange spørgsmål og nok også svare på dem undervejs, men sikkert
ikke.
Hvis
jeg skal se en kultur forskel fra Nam til DK. Finder jeg det utroligt nemt at
forældrene aflever deres barn hurtig og ikke den vilde kamp for at barnet skal
være i børnehave. Det forgår sådan at enten bliver de sat af nede ved porten,
hvor en vagt tager i mod dem. Så går/løber barnet op til stuen og bliver
modtaget af lærerinden. Andre følger deres børn op til at stuen og barnet går
selv ind. Her bruger barnet, forældre eller lærerinden ikke tid på som sådan
til at sige farvel. Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvad er det der gør
det så nemt for vietnameseren at aflever deres børn og ikke tager det, det til
sig? Hvorfor er det så svært for dansker at aflevere ens barn uden at det
bliver taget personligt? Hvorfor er det så nemt at aflever barnet til en
fremmet (lærerinden)? Når jeg husker tilbage på da jeg arbejde i børnehave,
synes jeg det var hårdt at se en mor gå fra børnehaven grædende. Er det fordi
at dansker ikke stoler nok på pædagogen, eller er det bare almindelig
menneskelig følelse at have? Jeg kan ikke lade være med at stå med en følelse
af det på en måde er fantastisk man kan det, eller ej det er forkert. For er
det at skubbe barnet hen i en retning til at blive voksen inden barnet er
udviklet?
I
børnehaven i Nam, har lærerinden en stor status og der bliver lyttet meget til
hvad hun siger. Hvis hun mener at deres barn ikke er klar til at blive rykket
op i en klasse, følger de hvad lærerinden siger. Men det skal også siges at
lærerinden gør hvad forældrene siger, hvis forældrene ikke er tilfreds med det
lærerinden gør, bliver de også gjort opmærksom på det. Men det handler rigtig
meget om at tilfredsstille forældrene og alt skal gøres så man ikke kan se at
børnene har lavet det. Hvor i DK, vil
gøre det modsatte, for her skal det vises frem til forældrene og de skal se
hvor gode deres barn har været. Hvorfor er det sådan en stor forskel? Er det
fordi DK ser mennesket og ikke bare hvad det kan blive bedre til og hvad det
skal lære? Er DK bare længere fremme i en større tænke omkring hvad mennesket
kan og hvad de virkelig føler. Holder vietnameserne deres tanker om hvad
menneske kan tilbage, og vil hellere have at de lærer at klare sig i samfundet?
Når jeg ser på hvordan lærerinden arbejder på stuerne, ser jeg ikke en
børnehave ser jeg mere en skole. Her lærer børnene om tal, danse, Kung Fu,
hvordan orden skal udtales. Så selve lærerinden begyndt i meget tidsligt
aldre.
Jeg
var i den klasse der hed 3-4 år men nu er det 4-5 år. Men nogen af børnene har
ikke været mere en 2 da jeg startede. Jeg så ret hurtig at ingen børn brugte
ble, jeg ved godt at når de er så store skal de ikke bruge ble mere. Men når
jeg tænker tilbage på da jeg arbejde i børnehave i DK var der nogen som skulle
i skole år før, stadig gik med ble. Jeg skal ikke komme med en idé om hvorfor.
Men jeg tænker, at hvis et land her nede kan får deres børn til at smide bleen
næsten inden i de startede i børnehave, er vi så meget pryllet omkring børnene
der hjemme. Eller gør vi dem en tjeneste ved at pylle om dem og ikke give plads
til at barnet faktisk udvikle sig? Eller gør man faktisk det, eller bliver der
lagt et pres på barnet for at det skal forstå kroppes signaler?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar