onsdag den 29. februar 2012

WELCOME!!!!


Tirsdag den 31.01.2012 gik mod Thang Long Kidsmart Kindergarten, vi ankommer kl. 8 ved porten. Allerede her bliver Maria og jeg mødt af glade mennesker. Vores daglige leder Miss Tu Anh kommer os i møde med åbne arme. Welcome Maria and Kathrine!!! So nice to see you.
Miss Tu Anh viser os hendes kontor og vi går der ind og sætter os for at snakke. Hun fortæller at vi skal et møde her kl. 9, sammen med ledelsen og lærerinderne som er dem der ansvarlige for klasserne. Kl. bliver 9 og vi går op til lokalet. og bliver mødt at vildt mange glade mennesker, de smiler og de er virkelige glade for at se os. De sidder alle og kigger på os, og som Maria så kunne beskrive det at man godt kunne bedre sætte sig ind i hvordan dyrene har det i zoo har det. 


Vi skulle sidde for bord enden da det er os der er gæster. 


Men der blev holdt taler, vi fik gaver og "lucky money" som er noget man giver omkring det vietnamesisk nytår og skulle bringe held i det nye år. Det er en lille rød kuvert med fx fordi det er drages år er det den der er på. Men inden i ligger der pengebeløb i forskellige størrelser. 

Her får vi gaverne med stof til en kjole der skal laves og et tørklæde. Vi takker, virkeligt sødt af dem. 

Men udover alt det andet fik vi en pose hver med et tørklæde og silkestof, her fik vi af vide at i vores frokostpause ville vi blive kørt ud til at skrædder der skulle sy en traditionel kjole til os ud af vores silkestof. Maria fik det fineste dueblå farve, og jeg er SLET ikke misundelig. Men i guder jeg har det MEGET STRAMT med lyserød, ikke nok det er lyserød så er der os gulmønster i det. Jeg er ikke et sekund i tvivl om stoffet og jeg ikke passer sammen. Vi er lige som to magnet der ikke passer sammen. Folk der os kender mig ved at jeg går meget i sort og jeg er måske i virkeligheden bange for farver. Men det kunne os være jeg måske skal begynde at gå med lidt farver, den kan være mit kald. Men alt i alt er det jo fantastisk en gave og få, og jeg synes faktisk den er meget pænt. Men ikke nok til at der kommer billede ud. 




Nå med efter den vildeste velkomst fik vi af vide hvad for en klasse vi skulle være i og hvem af lærinderne der var tilknyttet os. Jeg er skal være i Pooh 2 og aldersgruppe er 3-4 år og min lærerinde hedder Mis Thuy og der er to andre lærerinder mere der hedder Miss Phuong og Miss Yen. Grunden til jeg kalder det lærerinderne er fordi det hedder det her nede, jeg vil også kalde dem for Miss for det er sådan man omtaler hinanden her nede på arbejdet. Jeg hedder Miss Kat (da de ikke kan udtale Kathrine). Så når børnene taler til mig hedder jeg Go Kat yho - betyder lærerinde Kat eller Miss Kat. Jeg skal vende mig meget til at blive tiltalt sådan, jeg ikke kan lide at være så formeld. Men det er deres kultur og det kan man ikke lave om på. 
Der er 30 børn i hver Pooh klasserne og der er 4 klasser og der er 3 lærinder i hver klasse. I alt på hele skolen er der ca. 300 børn. Jeg skal sammen med min lærerinden Miss Thuy undervise børnene i engelsk, kun Pooh klasserne men der er os 120 børn at under vise. 

Efter møde gik jeg med Miss Thuy ned i Pooh 2 og hilste på børnene. Og i guder hvor er det søde og små. Og jeg glæder mig meget til at komme i gang med arbejde men jeg kan os mærke at det bliver hårdt ikke at kunne kommunikerer børnene men os med de to lærerinder der er i klassen, for de snakker ikke engelsk, men prøver meget med deres kropsprog. Men er sikker på det skal nok blive godt. 

Vi kom af sted ned til skrædder og det var bare på motorbike med hvor vores leder Miss Tu Anh og min lærerinde Miss Thuy, og der skal man hold tungen lige i munde og ikke lave nogle vilde hop på den, når de køre ud i trafikken. For det er helt vildt, sjovt at prøve. De kørte ikke mere end 20-30 km i timen.




Det var lidt for denne gang. 


>Kathrine< 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar